Siketpropaganda az iskolákban

Bemegy egy siket személy előadást tartani a siket kultúráról az iskolákba. Most akkor a gyerekek siket-identitásúak lesznek, és elkezdenek jelnyelven kommunikálni? – Katona Vica írása.

Szerintetek ha bemegy egy siket személy előadást tartani a siket kultúráról az iskolákba, akkor a gyerekek siket-identitásúak lesznek és innentől csak jelnyelven kommunikálnak majd a szüleikkel? Mert #siketpropaganda?

Vagy ha bemegy egy laktózérzékeny elmagyarázni az iskolásoknak, hogyan működik a laktázenzim, akkor az osztály fele másnap a reggeli müzli+tej kombó után görcsölni meg fosni fog egész délelőtt?Vagy ha a gyerekek megnézik az Életrevalók-at osztályfőnöki órán, másnap nem fognak tudni járni? Kerekesszéket fognak követelni?

Tudományos tény, hogy a homoszexualitás sem választás kérdése. Aki egy homoszexualitást is említő „felvilágosító óra” után azzal megy haza, hogy ő meleg, nos ő már eddig is meleg volt. Csak küszködött ennek megértésével és kifejezésével.

Sőt, valószínűleg nagyon, nagyon össze volt zavarodva. Mert például amíg az összes osztálytársnője lesi a fiúkat a folyosón, ő szegény nem érti, hogy őt ez miért hagyja hidegen... 

Mielőtt bárki azt akarná ebből kihozni, hogy a homoszexualitást különféle rendellenességekhez vagy hiányokhoz hasonlítom – NEM!! Hanem csak azt igyekszem példázni ezzel, hogy a szexualitás sem választás kérdése.

Olvastam arról egy jó elmélkedést, hogy aki szerint a melegség döntés kérdése, annak oka van... Hogy aki tényleg elhiszi, hogy ezt választani lehet, ő lehetséges, hogy bár érzett hajlamot, de mégis azt választotta, hogy a társadalmi elvárások miatt heteroszexuális kapcsolatban éljen. És ezért úgy dönt, hogy homoszexualitását NEM ÉLI MEG. De ettől még a hajlam (legalábbis) a biszexualitásra igenis benne volt. És attól, hogy ő képes volt úgy dönteni, hogy az énje egyik felét elnyomja, mások nem biztos, hogy ezt meg tudják – vagy meg akarják – tenni! 

Nyilván a hallássérültek közül is sokan dönthetnek úgy, hogy tagadásban élik le az életüket. Lehet nem megtanulni a jelnyelvet. Lehet nem használni a felajánlott hallókészüléket. Lehet örökre kalitkában élni, elzárva sok értékes emberi kapcsolódástól. A kérdés az, hogy van-e értelme.


Fotó: GIUSEPPE CACACE/AFP

Az iskolai foglalkozásoknak viszont van egy fontos eredménye.

Méghozzá az, hogy a többiek mostantól tudni fogják, mire kell figyelni egy siketnél. Milyen segítségre van szüksége (és milyenre nincs). [Szuper videó erről itt.]

Mi az, amitől ő is a közösség tagjának fogja érezni magát – és mi az, ami bántó/megalázó számára.Megtanulják azt is, hogy ha egy laktózérzékenyt látnak vendégül vacsorára, akkor ne kínálják meg egy pohár tejjel... hanem adjanak neki inkább (tej nélkül készült) sütit.

Akiben nincs homoszexuális hajlam, az nem válik homoszexuálissá azáltal, hogy hall az ilyen emberek létezéséről, igényeiről. Viszont megtanulja, hogy a melegek/transzneműek is ugyanolyan emberek, mint mindenki más. Tehát elfogadóbbá és jobb emberré válik.

Katona Vica
A cikk elkészüléséhez segítséget nyújtott: Duray Noé

Kommentelnél? Katt ide!