A fiú-lány barátságok előnyei

Gyakran szoktunk a gyerekekre lázadókként tekinteni, akik szembeszállnak szüleik merev gondolkodásmódjával. E narratívában nyilvánul meg a reményünk, miszerint a következő generáció képes lesz az elődök hibáit kiküszöbölni és az elfogultságukat meghaladni. Sajnos azonban ez nem mindig igaz. 

Sokszor figyelmen kívül hagyjuk a gyerekek konzervatív oldalát, amit legkönnyebben talán a nemi szerepekhez és sztereotípiákhoz fűződő viszonyukban lehet tetten érni.

Miközben egyre több felnőtt képes a nemek kérdését változatos spektrumként kezelni, számos gyerek még mindig merev határvonalat húz „fiú” és „lány” közé, és nagy buzgalommal védi a kategóriák sértetlenségét. „A fiúk nem ugróköteleznek, és nem barátkoznak lányokkal” – okította például a fiamat egyik barátja. 

Az élet ugrókötelezés nélkül lehet teljes - lánybarátok nélkül nem

 

A fiú-lány barátságok nagyon is fontosak.

A fiú-lány barátságok megadják a gyerekeknek a lehetőséget arra, hogy a szigorú nemiszerep-elvárásokon kívül is felfedezhessék önmagukat, és, ideális esetben, sztereotípiákat kérdőjelezzenek meg.

Egy lány, ha fiúval játszik, nyugodtan lehet versengő, még ha ezt a jellemvonást általában a fiúkhoz társítják is.

Egy fiú, ha lánnyal játszik, lehet cserfes és szabadon engedheti az érzéseit, nem kell attól tartania, hogy „lányosnak” bélyegzik.

A gyerekek így olyan oldalait fedezhetik fel a személyiségüknek, amelyeket máskülönben a társadalmi nyomás hatására elfojtanának.

E barátságok arra is megadják a lehetőséget a gyerekeknek, hogy felkészüljenek azon felnőttkori helyzetekre, melyek során szakmai, illetve romantikus kapcsolatba kerülnek a másik nem képviselőivel. Az emberiség felét: a másik nemet a maga teljes komplexitásában látni hatalmas érték mind szakmai, mind magánéleti szempontból. A világ kék-rózsaszín szemlélete által fogvatartott gyermekek lehet, hogy nehezen látják át ezt, ám a szüleik a segítségükre lehetnek.

 

Egy gyermek több, mint amit a neme meghatároz

 

Sok felnőtt és gyermek idegenkedik a fiú-lány barátságtól, mert úgy hiszik, hogy a fiúk nem arra születtek, hogy lányokkal játsszanak, és a lányok sem alkalmasak a fiús játékokra. Mint minden [biológiai és társadalmi] nemmel kapcsolatos témának, ennek a kutatása is kiterjedt és ellentmondásos. Ám egyre nagyobb a tudományos konszenzus abban, hogy bár vannak tulajdonságok, amelyek fiúk, illetve lányok körében gyakrabban észlelherők, nagyon kevés gyerek személyisége tisztán „fiús” vagy „lányos”.

Tehát igen, lehet, hogy több fiú szereti a tombolós játékokat, és több lány osztja meg szívesen az érzéseit, de ezt a gyermek természetén túl a neveltetés is befolyásolja, és nem jelenti azt, hogy csak mert a lányok általában nem játszanak vad, tombolós játékokat, nem létezik olyan lány, aki ne vágyna erre legalább annyira, mint a  fiúk.

„A nemek viselkedését vizsgáló kutatások során talált különbségek általánosítások. Egyéni szinten hatalmas átfedés van lányok és fiúk között” 

– állítja David Walsh pszichológus, számos nevelési tanácsadó könyv szerzője.

Kultúránk a nemi sztereotípiákhoz igazodó személyiségjegyeket megerősíti, azokat pedig, amelyek nem tesznek eleget az elvárásoknak, háttérbe szorítja. Egy fiút lehet, hogy jobban érdekelnek a nindzsák, mint a játékbabák, és lehet, hogy ez az érdeklődés a természetéből fakad. Lehet, hogy a játékbabák is érdeklik, és ez is a természetéből fakad, de a környező világ csak a személyisége „nindzsás” oldalát fogja támogatni.

Kultúránk előnyben részesíti azt a hozzáállást is, hogy ha egy fiú és egy lány együtt játszik, akkor ott kialakult a szerelem. Még mindig nem szokatlan azt látni, hogy egy szülő így kommentálja óvodáskorú, vagy alsó tagozatos gyermeke más nembeli barátját: „Olivérnek kisbarátnője van!”, mintha ez csak korai románc lehetne, és Olivért nem lánybarátja humora, vagy játékbaba-gyűjteménye vonzaná.

A fiú-lány barátságok néhány, társadalmunkba beépült nemi kényszer leépítésében is segíthetnek. Amikor a szülők vagy tanárok elfogadják ezeket a kapcsolatokat, nem csak azt az üzenetet küldik a gyermeknek, hogy játszhatnak másik nembeli barátaikkal, hanem azt, hogy akár úgy is játszhatnak, ahogy ők. A gyerekek gyorsan tanulnak!

„Amikor fiúk és lányok együtt játszanak, sok különbség elmosódik” – mondja Walsh.

 

A fiú-lány barátságok hosszú távú haszna

 

Ez a gyermekeknél nem csak önmegvalósítás, vagy igazi önmaguk felfedezése. Praktikusan szólva, a fiú-lány barátságoknak rengeteg olyan hatása van, amelyek később, felnőttkorban is nagy segítséget nyújthatnak.

Kutatások azt mutatják, hogy fiúk és lányok másképp kezelik a nézeteltéréseket. „A lányok sokkal gyakrabban szeretik megbeszélni a dolgokat, a fiúk pedig a szabályokra fókuszálnak” – mondja Rachel Simmons, az Elég jó a lányod, úgy, ahogy van című könyv szerzője, és a Girls Leadership nonprofit szervezet társalapítója.

„A szülők általában azt akarják, hogy a fiúk és a lányok egyaránt komolyan vegyék, és egészen kis kortól megtanulják a konfliktuskezelést” – magyarázza Simmons. –Én azt szeretném, ha a lányom mindkét konfliktuskezelési módszerrel tisztában lenne, és tudjon dönteni, melyik éppen a megfelelő. Ez később nagyban segíti majd mind a társadalmi, mind a szakmai életében.”

Másik hatalmas előnye a fiú-lány barátságoknak, hogy lehetőséget biztosít a fiúknak az érzéseik kimutatására. Önmaguk kifejezésének gyakorlata nagyban segíti majd őket későbbi szakmai vagy romantikus kapcsolataik kialakításában.

„Amennyiben a fiúk képesek fiatalon lányokkal közeli kapcsolatot kialakítani és fenntartani, a későbbi romantikus kapcsolatok kialakulásakor is sokkal inkább fel lesznek készülve az intimitásra, nem csupán a szexuális kielégülésre – mondta Michael C. Reichert, pszichológus, a hamarosan megjelenő Hogyan neveld a fiadat? című könyv szerzője.

Mindemellett arra is rávilágított, hogy a fiúk gyakran félnek beismerni az érzéseiket a lányoknak, mivel a sztereotípiák szerint őket elsősorban a szexualitás hajtja. Ám kutatási eredmények és személyes tapasztalatok világossá tették Reichert számára, hogy a fiúk érzelmi töltetű kapcsolatra vágynak, csupán nem mindig tudják, hogyan érjék ezt el.

 

Hogyan bátorítsuk a gyermekünket?

 

Amíg a gyermekek állandóan nemi sztereotípiákat látnak a televízióban vagy játékreklámokban, nehezen fogják megérteni, hogy szükségük lehet más nembeli barátokra is. Itt kezdődik a szülők szerepe. 

Az anyák és apák azzal segíthetnek a gyermekeiknek a „fiús”, illetve „lányos” sztereotípiák leküzdésében, hogy többféle lehetőséget kínálnak nekik – mind játékok, mind játszótársak terén. „Ugyanakkor ezeket a fősodorral szembeszegülő üzeneteket óvatosan, finoman érdemes átadni”, emlékeztet Reichert.

Véleménye szerint a szülőknek nem szabad erőszakosan, kioktatóan viszonyulni ehhez, mert akkor a gyerek úgy érezheti, hogy olyan helyzetbe erőltetik bele, amit ő nem akar.  Fontos, hogy a szülők segítsék a gyermekeiket a társadalmi nemi sztereotípiák leküzdésében, ám eközben szem előtt kell tartaniuk, hogy e szabályok nagyon is valóságos, néha ijesztően meghatározó szerepet töltenek be a gyermekek életében. Szembeszállni a csoportnormákkal hatalmas bátorságot igényel a gyermekek részéről, és nem mindegyikük áll készen a feladatra.

Például amikor a fiam elmondta nekem, hogy egy barátja kigúnyolta őt, mert szerinte a fiúk ne ugrókötelezzenek és ne játsszanak lányokkal, úgy gondoltam, helyesen teszem, ha egyszerűen rávágom, hogy a mi családunk nem hisz ebben. Ha legközelebb feljönne ez a téma, biztosan óvakodni fogok az erős kijelentésektől, és elég teret biztosítok a fiamnak arra, hogy elmondhassa, miképp érez ezzel kapcsolatban.

„A legfontosabb a kétoldalú kommunikáció kialakítása” – teszi hozzá Reichert. „A gyereknek tudnia kell, hogy a szülő számára az ő érzései a legfontosabbak, nem pedig a saját véleménye.”

A szülők nyugodtan javasolhatnak bármely nembeli iskolatársat játszótársnak vagy a születésnapi vendéglistára, ám ha a javaslat nemtetszést vált ki – amire nagy az esély - , más módon is elő lehet segíteni, hogy fiúk és lányok együtt játsszanak. 

Simmons meséli, hogy a lánya legtöbb fiúbarátja az ő felnőtt barátainak fiai közül kerül ki, akikkel családként, hétvégente találkoznak. Az unokatestvérek és a szomszédok szintén remek potyalehetőséget biztosítanak a gyermekeknek arra, hogy a megítéléstől való félelem nélkül barátkozhassanak az ellenkező nemmel.

Végezetül, akár kialakít a gyermekünk egy fiú-lány barátságot, akár nem, ez nem rajtunk múlik, hanem a gyerekeken. A szülőknek viszont tudatosítaniuk kell, hogy a gyermekek társas kapcsolatai nem vákuumban alakulnak ki.

A gyermekek barátságait Netflix-algoritmusok, iskolai beszélgetések, nemek szerint elkülönített ajándékok és millió egyéb dolog színesíti, amely azt sugallja számulkra, hogy az, ha valakivel nem azonos a nemük, rögtön azt jelenti, hogy semmi közös nem lehet bennük. Amikor fiú-lány barátságok kialakítására buzdítjuk őket, azt is tudatosítjuk bennük, hogy mi ezt nem vesszük be, és ők se tegyék.

 

Elissa Strauss írásai a politika és a szülői kultúra témájában jelennek meg

 

Eredeti szöveg: cnn.com

Fordította: Molnár Dorottya