5 ok, amiért az Always húzása a végletekig elhibázott

„Az Always leveszi az egészségügyi betétek csomagolásáról a nőnem jelét a transzneműek miatt” – olvashatjuk a hírekben. A márka anyacége, a Procter & Gamble állítása szerint azért döntött így, hogy kifejezze a sokszínűség iránti elfogadását és az LMBTQ közösség támogatását.

Ezek számomra is fontos ügyek, mégsem ugráltam örömömben a hír olvastán. Az alábbiakban öt pontba szedve összefoglalom, hogy miért nem tartom hasznosnak és előremutatónak ezt a húzást.

 

 

  1. Az érintettek többsége valószínűleg nem kér belőle

A cég joggal hivatkozik arra, hogy a transz férfiak és a nembináris emberek is (biológiailag női nemi jellegeik folytán) menstruálhatnak. Ugyanakkor, legalábbis ez a transz férfiakról ez biztosan elmondható, számukra a nemi diszfória miatt a havi vérzés még kellemetlenebb, mint a cisz nők számára. A transz férfiak idegennek érzik a testüket, és igyekeznek annak női jellegzetességeitől nemi átmenet útján (hormonkezelés, műtétek) mielőbb szabadulni. (Az FtM tranzíció viszontagságairól lásd ezt a cikkünket érintett vendégszerzőnk tollából!)

A transz férfiak többsége utálja és szégyelli, hogy menstruál, így valószínűleg nem e számukra fölöttébb kínos élmény kapcsán vágynak a hírekbe kerülni.

 

  1. Cinikus és értelmetlen formaság

A transz emberek nagy arányban szenvednek munkanélküliségtől, hajléktalanságtól, a családjukból való kivetettségtől, a megfelelő egészségügyi ellátás hiányától, jogfosztottságtól (lásd nem- és névváltoztatás „felfüggesztése” Magyarországon), gyűlöletbeszédtől jobb- és baloldalról egyaránt, és az ezek következtében kialakuló depressziótól, mentális betegségektől. Ezek után egyszerűen cinikusan arrogáns azt feltételezni, hogy a betétek csomagolásán levő Vénusz-jel a legnagyobb problémájuk. Ez a lépés a pinkwashing* és a rossz értelemben vett (azaz, csak a formaságra korlátozódó) politikai korrektség iskolapéldája. (*pinkwashing = az a jelenség, amikor egy nagyvállalat profitszerzésre használja az LMBTQ közösséget, miközben a gyakorlatban, pl. anyagilag, vagy munkalehetőséggel nem támogatja annak tagjait.) 

 

  1. A kitűzött célt sem éri el

„De hát, te is szoktad mondani, hogy a reprezentáció számít” – vethetné most ellenemre valaki. Csakhogy: a női szimbólum eltávolításától növekszik a transz emberek láthatósága? Na ugye. Azzal, hogy elveszünk, még nem adtunk!

 

  1. Segítség helyett a transzneműek ellen hangolja a közvéleményt

A hírt konzervatív ismerősöm küldte kárörvendő röhögés közepette, amiért még csak hibáztatni sem tudtam. Tényleg azt a benyomást kelti, hogy „ezeknek nincs nagyobb bajuk”?

Ez az egész csak arra jó, hogy a fundamentalistáknak legyen okuk „genderőrületet”, a radikális feminizmus transzkritikus ágát képviselőknek pedig „female erasure”-t kiáltani. (Azaz utóbbbiak megerősítve fogják érezni magukat abban, hogy a transz és nembináris emberek által állítólag a társadalomra kényszeríteni akart gendersemleges nyelvezet „eltörli a nőket”.)

 

  1. Ha egy egészségügyi betéteket gyártó cég társadalmi felelősséget akar vállalni, van annak jobb módja is

Például osztogathatna ingyenes termékcsomagokat hajléktalan nőknek,  vagy mélyszegények lakta falvak iskolás lányainak.

Egyúttal a jelenlegi környezetkárosító termékei helyett kidolgozhatna környezetbarát, lebomló betéteket – már csak azért is, mert pl. a kehelyre áttérés a fent említettek számára a megfelelő higiéniai viszonyok hiánya folytán nem járható út. (Jelenleg is kapható Magyarországon is ilyen betét Natracare márkanéven, de a hagyományoshoz képest legalább háromszor annyiba kerül, ráadásul a környezetvédelmi célt is csak megfelelő hulladékfeldolgozási technika mellett éri el.)

 

Hab a tortán: sokan – beleértve reproduktív életkorban levő cisz nőket is – csak a hír által szembesültek a ténnyel, hogy eddig ott szerepelt a betétek csomagolásán a Vénusz-jel. Mások arról számoltak be, hogy a férjük vagy férfi partnerük, ha úgy hozta a helyzet, eddig is zavartalanul vásárolt számukra – OMG! – női szimbólummal ellátott menstruációs higiéniai terméket – szóval feltételezhetjük, hogy férfias külsejű vásárlók kezéből sem veszi ki senki az ilyen árut a boltban. Ebből is látszik, mennyire húsbavágó problémát sikerült a cégnek most megoldania. Ahogy egyik kommentelőnk fogalmazott: „Ez olyan számomra, mintha a férfiborotváról levennék, hogy férfi, aztán ezzel a női egyenjogúságért folytatott harc ki is lenne pipálva.”

 

 Kommentelni a Facebook-oldalunkon tudsz. 
 Kattints ide! 

 

UPDATE (2019. 10. 26.): Mivel erre a posztunkra markáns ellenvélemények is érkeztek, hamarosan válaszcikket közlünk érintett vendégszerző tollából.